آخرین اخبار روز ایران و جهان را در این سایت بخوانید.

اخبار روز ایران و جهان

10 میلیون ثروتمند شناسایی شده اند

بازدید : 365 |
درباره : اقتصادی , اجتماعی , |
تاریخ : یکشنبه 07 اردیبهشت 1393 زمان : 8:22


دولت برای عبور از شرایط سخت پیش‌رو در پرداخت یارانه نقدی به ۷۳ میلیون متقاضی، اجرای قانون را در دستور کار خود قرار دهد...



علیرضا پورفرج، با بیان اینکه آمار اندک انصراف‌دهندگان از دریافت یارانه نقدی پیامد‌های مثبت و منفی زیادی می‌تواند داشته باشد که به تجربه‌ای برای اجرای سیاست‌های بعدی دولت تبدیل شود، اظهار کرد: این خوداظهاری بیانگر آن بود که سرمایه‌های اجتماعی، هنوز اعتماد کافی به سیاست‌های دولت پیدا نکرده‌اند.

وی با اشاره به آنچه که موجب شده تا جامعه تاکیدات دولت نسبت به برنامه‌هایی مانند هزینه‌کرد درآمد‌های حاصل از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و یا منابع ناشی از انصراف دریافت‌کنندگان یارانه را نپذیرند افزود: بخشی از این مساله به برخورد دولت‌های قبلی باز می‌گردد که همواره به وعده‌های خود عمل نکرده و موجب شده که این بی‌اعتمادی نسبت به دولت برای دولت یازدهم نیز وجود داشته باشد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: نباید فراموش کرد که اظهارات متناقض و اغلب ناهماهنگی که در بین وزراء و مسوولین پیش و در حین خوداظهاری وجود داشت در عدم انصراف کافی موثر نبوده است، چرا که وقتی قیمت حامل‌ها به‌طور نامتعارفی در قبوض آن برخلاف آنچه که تصویب شده درج می‌شود و یا مسوولی از شناسایی میلیون‌ها نفر ثروتمند سخن می‌گوید و با واکنش خود دولتی‌ها مواجه می‌شود، نمی‌توان انتظار داشت که مردم به هماهنگی برنامه‌ها و آنچه که قرار است اجرا شود، مطمئن باشد.

پورفرج در ادامه با اشاره به این‌که آمار ۷۳ میلیونی برای دریافت یارانه نقدی به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست و در صورت پرداخت یارانه به تمامی افراد اتفاقات گذشته تکرار خواهد شد، بیان کرد: در این حالت دولت یا باید به روال گذشته مبلغ ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی را به عموم بپردازد که در این شرایط تمام وعده‌های قبلی مبنی بر رشد اقتصادی و کاهش تورم هم‌چنین حمایت از تولید غیرقابل تحقق خواهد شد.

وی تاکید کرد: در شرایطی که نقدینگی کشور از مرز ۵۷۰ میلیارد گذشته چرا دولت باید خود را موظف به پرداخت یارانه نقدی به ۷۳ میلیون دیگر بداند که در نهایت به ورود موج جدیدی از تورم و بیکاری در اقتصاد بی‌ثبات ایران بینجامد.

این اقتصاد‌دان با تاکید بر این‌که دولت برای تصمیم‌گیری در مورد تعداد یارانه‌بگیران باید طبق قانون عمل کند، توضیح داد: قانون تاکید می‌کند که یارانه سهم نیازمندان است؛ بنابراین اگر قانون اجرا شود آنگاه دیگر نمی‌توان به دولت خرده‌ گرفت که چرابه تمامی کسانی که ثبت نام کرده‌اند یارانه پرداخت نمی‌کنند.

پورفرج با اشاره به اظهارات اخیر وزیر اقتصاد مبنی بر شناسایی ۱۰ میلیون نفر از ثروتمندان افزود: در این حالت اگر دولت واقعا می‌تواند ۱۰ میلیون ثروتمند را شناسایی کند، پس دلیلی برای به تاخیر‌انداختن حذف آنها از مشمولین دریافت یارانه وجود ندارد، چرا که در غیر این صورت موجب بی‌اعتمادی مردم نسبت به عمل دولت به قانون می‌شود.

وی با بیان این‌که شناسایی تدریجی ثروتمندان تا ۸۰ درصد امکان‌پذیر است، یادآور شد: بررسی گردش مالی افراد در بانک‌ها از مهم‌ترین اقداماتی است که دولت می‌تواند در این راستا انجام دهد و اگر لازم باشد می‌توان با مجوز دادستانی آن را اجرایی کرد.

پورفرج افزود: دولت نباید حتما به‌طور تبلیغاتی و یا به گونه‌ای دیگر اعلام کند که چگونه دارایی افراد را شناسایی می‌کند، چرا که موجب موضع‌گیری جامعه خواهد شد، بنابراین در صورت تشخیص درست یارانه‌بگیران غیرنیازمند می‌تواند با اطلاع قبلی افراد را حذف کرده و از سویی خود را از مخمصه مالی برهاند و از سویی دیگر منابع را در حوزه‌هایی که به نفع مردم تمام می‌شود مصرف کند.



برچسب ها : یارانه نقدی , قانون , ثروتمندان ,
نویسنده : مدیر | نظرات (0)

اخبار مرتبط

آخرین خبرها

اسامی داوران هفته نخست لیگ برتر اعلام شد
حمله بی‌سابقه پروین به وزیر
طرح تشکیل استان آذربایجان مرزی
حسین فریدون پنجم شهریور محاکمه می شود
هانیه توسلی هم در تلویزیون ممنوع شد
تلاش بغداد برای کاهش تنش تهران لندن
اتحادیه املاک کرج: خانه ارزان شد اما اجاره پایین نیامد
قلعه نویی: اگر فحاشی 100 هزار نفر خوب است آن را به حسن زاده تقدیم می کنم
دروازه بان برزیلی برای حضور در تیم گیتی پسند وارد ایران شد
دزدی هنگفت از جنیفرلوپز
احتمال صدور حکم سه سال حبس برای نجفی
بویینگ 80 فروند هواپیما به ایران می‌فروشد
دوقلوهای داعشی مادر خود را سر بریدند!
واکنش‌ ها به نتایج همه پرسی در انگلیس
رقم کمک هزینه مسکن نمایندگان مجلس
سود وام مسکن کاهش یافت
راز قتل بازیکن سایپا
شبکه "من و تو" جای سالار عقیلی نیست!
مذاکره هوایی ایران و آمریکا کلید خورد
قیمت روز خودروهای وارداتی در بازار+ جدول
کاهش 100 هزار تا 6 میلیونی قیمت خودرو
حضور ناو جنگی ائتلاف دریایی خلیج عدن در ۵ مایلی کشتی «ایران شاهد»
تولید یک هواپیمای جدید 70 نفره در ایران
قیمت دیپلم و لیسانس و دکترا در بازار آزاد!
شش دلیل برای خوردن شکلات تلخ
خواهرزاده فردین در سریال درحاشیه+ تصاویر
چهار باور غلط درباره دویدن
اوباما: ایران بایدبخشی‌از راه‌ حل‌ یمن باشد
ادامه روند کاهشی قیمت اوراق مسکن
ابوبکر البغدادی زخمی شده است؟

ارسال نظر برای این خبر


کد امنیتی رفرش