آخرین اخبار روز ایران و جهان را در این سایت بخوانید.

اخبار روز ایران و جهان

دفاع دولت از طرح هدفمندي يارانه ها، مجلس را قانع نکرد

بازدید : 464 |
درباره : اقتصادی , اجتماعی , |
تاریخ : پنجشنبه 07 اردیبهشت 1391 زمان : 12:08

نمایندگان مجلس با حضور مسؤولان و وزرای اقتصادی دولت به بررسی اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها پرداختند....


اجرای مرحله دوم هدفمندی تا اطلاع ثانوی مسکوت ماند.

در این جلسه که ابتدا با صحبت نمایندگان شروع شد الیاس نادران گفت: قرار بود دولت فقط از مابه التفاوت فروش حاملهای انرژی، کسب درآمد کند و همین درآمدها را هزینه کند، در حالی که از این ناحیه چندین تخلف صورت گرفته و آثار تورمی افزایش قیمتها را تشدید کرده است، البته دولت در واکنش به افزایش قیمت گازوئیل، عقب نشینی کرد که اقدام خوبی بود، اما دولت از سرفصل هایی برداشت داشته که اجازه آن را نداشته است، مانند استقراض از بانک مرکزی که درمجموع مبلغی افزون بر 12هزار میلیارد تومان شده است.
هادی قوامی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هم با بیان اینکه با شیوه کنونی، به بخش صنعت کشور آسیب وارد می شود، گفت: باید به اقتصاد تولیدی در کشور بیشتر توجه کنیم تا به اقتصاد توزیعی، زیرا در واقع اصل قانون هدفمندی یارانه ها با شیوه فعلی اجرای آن، زیر سؤال می رود. مؤسسات پولی نیز تأکید دارند که در مرحله دوم قانون هدفمندسازی یارانه ها باید به بخش تولید و صنعت بسیار بیشتر توجه شود و منابع حاصل از اجرای مرحله دوم هدفمندسازی یارانه ها، باید به بخش تولید اختصاص یابد.
غلامرضا مصباحی مقدم نماینده مردم تهران هم اظهار داشت: در 15 ماه اجرای این قانون، 13 مورد تخلف از قانون را درخصوص دولت داشتیم که گزارش این تخلفات در کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی احصا کردیم و این گزارش به هیأت رئیسه داده شده تا در دستور کار قرار گیرد.

رئیس اتاق بازرگانی: تنها برخورد تعزیراتی کافی نیست
در ادامه این جلسه رئیس اتاق بازرگانی طی سخنانی اظهار داشت: آن چیزی که در قانون برای سهم تولید تصویب شد، 30درصد بود که این 30درصد در سال اول محقق نشد، بنابراین احساس مدیران تولیدی این نبود که آن چیزی را که قرار بود، پرداخت شود، پرداخت شده است.
نهاوندیان گفت: در حال حاضر در شرایطی به سر می بریم که هزینه های تولید هر کدام به دلیلی افزایش پیدا کرده است؛ هزینه مالی به دلیل افزایش سود سپرده ها، هزینه دستمزد و مواد اولیه نیز به جهت افزایش قیمت ارز جهش داشته است و اگر حاملهای انرژی هم افزایش پیدا کند، هزینه های تولید هم بالا می رود.
رئیس اتاق بازرگانی خاطرنشان کرد: برخورد تعزیراتی در این رابطه به تنهایی کارساز نیست، البته باید با گرانی ها مقابله شود.
مهدی غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز طی سخنانی درخصوص نحوه اجرای مرحله دوم قانون هدفمند سازی یارانه ها، این طرح را یکی از بزرگترین طرحهای اصلاح ساختار اقتصادی کشور دانست و اظهار داشت: دولت آماده است گامهای اصلی را بردارد و با مردم و بخش تولید نیز همکاری کند؛ بنده منحنی سینوسی تورم در کشور پس از اجرای قانون یارانه ها را تأیید می کنم، اما می دانید که تحلیلهای دیگری را هم می توانیم در این زمینه مطرح کنیم و بنده نمی خواهم فشار ناشی از تحریمها را در اینجا بیان کنم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت بر همین اساس یادآور شد: وزارت صنعت از مسیر هدفمندی یارانه ها مبلغ 3هزار میلیارد تومان دریافت کرد که 1000میلیارد تومان آن را با نرخ سود چند درصدی تسهیلات ارایه داد و 400میلیارد تومان را نیز یارانه بلاعوض داد و برای تولید صنعتی حاملهای انرژی و سوخت و برق نیز به صورت تعویضی قیمتهایی داده شد.

هدفمندی، یک انقلاب بزرگ است
وزیر جهاد کشاورزی هم طی سخنانی با دفاع از طرح هدفمندی یارانه ها گفت: هدفمندی یارانه ها یک انقلاب بزرگ در کشور ما محسوب می شود که محدوده آن فقط به اقتصاد نمی رسد، بلکه ابعاد سیاسی و اجتماعی هم دارد.
خلیلیان اظهار داشت: سرمایه گذاران هم اکنون در حال احداث واحد های جدیدی هستند و این نشان می دهد در سال90 انگیزه سرمایه گذاری هم به وجود آمده است ما کمک هایی را برای مدیریت وضع موجود به گاوداران کردیم مثلاً وامهای آنها را 5 ساله استمهال کردیم و 200میلیارد هم در اختیار صندوق حمایت از دامداران برای تأمین علوفه قرار دادیم.
وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: ما می توانستیم روال قبل را ادامه دهیم و کود و سم مجانی در اختیار کشاورزان بگذاریم، ولی آن وقت فناوری ما تغییری نمی کرد.

فرزین: گزارش دقیقی به مجلس داده ایم
دبیر ستاد هدفمندسازی یارانه ها هم گفت: زمانی که اجرای قانون یارانه ها را آغاز کردیم، تورم نقطه به نقطه برابر با 8/12درصد بود و در بهمن ماه به 02/18درصد رسید و در خرداد ماه به 31/22درصد افزایش یافت و در تیرماه به 06/21درصد کاهش یافت. یعنی پس از 6 ماه اصلاح قیمت حاملهای انرژی، تأثیر خود را روی شاخص گذاشت.
فرزین در ادامه سخنانش با ذکر این نکته که در مورد هدف اول یعنی صرفه جویی گزارش دقیقی به نمایندگان مجلس ارایه شده است، گفت: درباره صرفه جویی ها اعداد و ارقام مشخص وجود دارد، اگر سهمیه بندی بنزین و قانون یارانه ها عمل نمی شد، امروز روزانه 120 میلیون لیتر بنزین باید در کشور مصرف می شد که این رقم هم اکنون (میزان مصرف بنزین به طور روزانه) 3/59میلیون لیتر است، پیش از هدفمندی یارانه ها میزان مصرف بنزین در کشور 8/62میلیون لیتر بود که هم اکنون نرخ رشد منفی 6درصد را داشته است.

باهنر: دولت در نحوه اجرای قانون هدفمندی خوب عمل کرد
در ادامه جلسه محمد رضا باهنر که در غیاب لاریجانی ریاست مجلس را بر عهده داشت، گفت: دولت می گوید که در برداشت منابع کار خلاف قانون انجام نداده است، اما به اعتقاد مجلس تخلفاتی صورت گرفته، اما در اینجا تلاش همه ما برای اصلاح امور است و اصلاً موضوع مچ گیری برای اجرای این پروژه خطیر نیست.
باهنر تأکید کرد: واقعاً جای تشکر دارد، دولت در نحوه اجرای قانون هدفمندی یارانه ها بسیار خوب عمل کرده و نتایج خوبی نیز به دست آ ورده است، اما در مورد سهم تولید، هنوز مجلس قانع نشده است و به نظر می رسد حتی 20درصد مصوب مجلس نیز به بخش تولید اختصاص نیافته است.



برچسب ها : فاز دوم هدفمندي , فاز دوم يارانه ها , مجلس , حاملهاي انرژي , قانون , دولت , تحول , اقتصادي ,
نویسنده : مدیر | نظرات (0)

اخبار مرتبط

آخرین خبرها

اسامی داوران هفته نخست لیگ برتر اعلام شد
حمله بی‌سابقه پروین به وزیر
طرح تشکیل استان آذربایجان مرزی
حسین فریدون پنجم شهریور محاکمه می شود
هانیه توسلی هم در تلویزیون ممنوع شد
تلاش بغداد برای کاهش تنش تهران لندن
اتحادیه املاک کرج: خانه ارزان شد اما اجاره پایین نیامد
قلعه نویی: اگر فحاشی 100 هزار نفر خوب است آن را به حسن زاده تقدیم می کنم
دروازه بان برزیلی برای حضور در تیم گیتی پسند وارد ایران شد
دزدی هنگفت از جنیفرلوپز
احتمال صدور حکم سه سال حبس برای نجفی
بویینگ 80 فروند هواپیما به ایران می‌فروشد
دوقلوهای داعشی مادر خود را سر بریدند!
واکنش‌ ها به نتایج همه پرسی در انگلیس
رقم کمک هزینه مسکن نمایندگان مجلس
سود وام مسکن کاهش یافت
راز قتل بازیکن سایپا
شبکه "من و تو" جای سالار عقیلی نیست!
مذاکره هوایی ایران و آمریکا کلید خورد
قیمت روز خودروهای وارداتی در بازار+ جدول
کاهش 100 هزار تا 6 میلیونی قیمت خودرو
حضور ناو جنگی ائتلاف دریایی خلیج عدن در ۵ مایلی کشتی «ایران شاهد»
تولید یک هواپیمای جدید 70 نفره در ایران
قیمت دیپلم و لیسانس و دکترا در بازار آزاد!
شش دلیل برای خوردن شکلات تلخ
خواهرزاده فردین در سریال درحاشیه+ تصاویر
چهار باور غلط درباره دویدن
اوباما: ایران بایدبخشی‌از راه‌ حل‌ یمن باشد
ادامه روند کاهشی قیمت اوراق مسکن
ابوبکر البغدادی زخمی شده است؟

ارسال نظر برای این خبر


کد امنیتی رفرش